Hudební průmysl ve Spojeném království se v roce 2023 vyšplhal do nových výšin a přispěl do národního hospodářství rekordní částkou 7,6 miliardy liber. Toto číslo představuje 13% nárůst oproti roku 2022, což signalizuje pozoruhodné zotavení z pandemie. Podle zprávy „This is Music 2024“ vydávané společností UK Music zaznamenalo Spojené království v předchozím roce celkově vysoké hodnoty.
Růst hudebního průmyslu ve Spojeném království
Klíčovou roli v tomto růstu sehrála zejména živá vystoupení. Velká turné Beyoncé, Eltona Johna, Coldplay a Eda Sheerana přilákala miliony fanoušků, což zvýšilo prodej vstupenek a místní výdaje. Kromě toho tyto události podpořily také růst v oblasti pohostinství a cestovního ruchu, neboť přilákaly domácí i zahraniční návštěvníky. Hudební turistika navíc přivedla do Spojeného království 14,4 milionu turistů, což hudebnímu průmyslu ve Spojeném království přineslo významné příjmy. Tom Kiehl, výkonný ředitel společnosti UK Music, uvedl, že tyto údaje jsou důkazem toho, že „hudební průmysl má ideální předpoklady k tomu, aby se stal hybnou silou mise nové britské vlády, jejímž cílem je zajistit nejvyšší trvalý růst v zemích G7“. Dalším významným impulsem pro britský hudební průmysl byl vývoz. Tržby z vývozu hudby dosáhly rekordních 4,6 miliardy liber, což představuje 15procentní nárůst oproti roku 2022. Britští umělci dominovali mezinárodním žebříčkům, přičemž globální turné a rezidence dále upevnily jejich vliv v zahraničí. Popularita britských umělců navíc nadále ukazovala globální tvůrčí přitažlivost Spojeného království. Růst tohoto odvětví se promítl i do tvorby pracovních míst. Zaměstnanost v tomto odvětví dosáhla 216 000 pracovních míst v ekvivalentu plného pracovního úvazku, což představuje 3% nárůst oproti předchozímu roku. Pracovní místa se týkala různých oblastí, od managementu akcí až po produkci, což ukazuje značný ekonomický dopad Spojeného království.
Dopad Grassroots Music
Přes tyto úspěchy se však hudební odvětví stále potýká s problémy. Například jen v roce 2023 zavřelo své brány 125 lokálních hudebních podniků. Dalších 350 grassroots hudebních podniků rovněž čelí riziku uzavření. Rostoucí provozní náklady a změny v chování publika ohrožují mnoho z těchto menších hudebních podniků. Vedoucí představitelé odvětví proto vyjádřili obavy o dlouhodobou udržitelnost růstu britského hudebního průmyslu. Od roku 2019 navíc zaniklo přibližně 192 hudebních festivalů, zatímco pořadatelé odložili 60 hudebních festivalů. Vyplývá to z informací Asociace nezávislých festivalů.
Plány britského hudebního průmyslu
V reakci na to vláda a zúčastněné strany britského hudebního průmyslu oznámily plány na řešení těchto problémů. Jejich cílem je chránit lokální hudební místa a zajistit spravedlivé rozdělení příjmů mezi umělce, místa konání a vydavatelství. Iniciativy na podporu spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem by rovněž mohly pomoci zmírnit rizika a posílit základy odvětví. Na britské umělce připadá méně než 10 % světových audio streamů. Přitom podle britského fonografického průmyslu (BPI) se v roce 2015 podíleli na celosvětové spotřebě hudby přibližně 17 procenty. Za poslední dva roky se brexit dotkl 87 procent britských umělců, kteří zaznamenali pokles příjmů. Oproti jejich výdělkům v roce 2022 to bylo o 82 procent více. Při pohledu do budoucna nevykazuje britský hudební průmysl žádné známky zpomalení. Pokračující globální úspěch a inovativní strategie jej staví do pozice základního kamene ekonomiky. Britská ETA bude hrát roli i při zjednodušování cestování pro oprávněné zahraniční návštěvníky. Nicméně klíčem k udržení této dynamiky bude řešení strukturálních problémů, jako je uzavírání koncertních míst a nerovnost příjmů.
Foto: Samuel Regan-Asante on Unsplash