Snaha o vybudování třetí přistávací dráhy na letišti Heathrow se opět dostává do centra pozornosti. Zastánci tvrdí, že by to podpořilo ekonomiku, zatímco odpůrci se obávají poškození životního prostředí. Debata pokračuje, protože se k ní vyjadřují političtí představitelé i odborníci z průmyslu.
Podpora projektu Heathrow
Kancléřka Rachel Reevesová rozšíření podpořila. Věří, že třetí ranvej zvýší investice, export a globální propojení. Reevesová trvá na tom, že rozšíření letiště Heathrow je nezbytné pro dlouhodobý růst.
Kromě toho by takový infrastrukturní projekt umožnil vládě posílit ekonomiku Spojeného království. Navíc trvá na tom, že rozšíření letiště je nezbytné pro dlouhodobý růst.
Plán pro letiště Heathrow podporuje také předsedkyně Konzervativní strany Kemi Badenochová. Ta již dříve hlasovala pro rozšíření letiště a projektu se nadále věnuje.
V rozhovoru pro televizní stanici Sky News Sunday Morning s Trevorem Phillipsem se politička vyjádřila ke svému postoji.
„Vím, že pro mnoho lidí je velmi obtížné, když je ve vaší oblasti letiště,“ poznamenal Badenoch. „Vím to, protože jsem také poslancem za letiště. Nikdy jsem nebyl proti růstu nebo rozvoji. Chci se jen ujistit, že se to děje správným způsobem.“
Environmentální a právní výzvy
Opoziční hlasy však zůstávají silné. Londýnský starosta Sadiq Khan se staví proti třetí ranveji na Heathrow s odkazem na obavy o životní prostředí a zdraví. Varuje před zvýšeným znečištěním ovzduší, hlukem a dopadem na klima.
Kritici také tvrdí, že rozšířením dojde k porušení rozpočtu Spojeného království na emise oxidu uhličitého. Ekologické skupiny tvrdí, že dodatečné emise zhorší změnu klimatu. Organizátoři kampaně trvají na tom, že rozšíření letiště Heathrow je v rozporu s ambicemi Spojeného království na nulové čisté emise.
Ministr pro energetiku Ed Miliband zdůraznil, že veškeré projekty v oblasti letectví musí zůstat v mezích britského uhlíkového rozpočtu. To je součástí širšího cíle snížit do roku 2050 emise o 100 % oproti úrovni z roku 1990.
„Jsme přesvědčeni, že můžeme splnit naši růstovou misi, která je pro nás prioritou číslo jedna, a zároveň dodržet rozpočet na emise oxidu uhličitého, a že naše mise v oblasti čisté energie je pro splnění naší růstové mise klíčová a je její ústřední součástí,“ uvedl pro Sky News. „Zdaleka nejsou v rozporu, ale naopak se vzájemně doplňují.“
Důsledky pro vzletovou a přistávací dráhu letiště Heathrow
Navzdory obavám o životní prostředí zůstávají diskuse o ekonomických otázkách stále vášnivé. Zastánci zdůrazňují vytváření pracovních míst a větší možnosti globálního obchodu.
Kromě toho by rozšíření letiště Heathrow posílilo pozici Spojeného království jako mezinárodního leteckého uzlu. Projekt je však spojen s finančními problémy. Odhadované náklady ve výši 40 miliard liber vyvolávají otázky ohledně financování a možného zvýšení poplatků za cestující.
Zastánci navíc tvrdí, že technologie může snížit škody na životním prostředí. Konkrétně pokrok v oblasti udržitelného leteckého paliva (SAF) by mohl kompenzovat některé emise.
V souladu s tím vláda Spojeného království nařídila, že do roku 2030 musí být 10 % leteckého paliva udržitelného. Do roku 2040 se tento požadavek zvýší na 22 procent. Proto letecké společnosti investují do čistších letadel a provozní efektivity, aby snížily emise.
Narušení komunity
Místní komunity se také obávají, že rozšíření letiště Heathrow naruší jejich život. Výstavba může vést k demolici domů a může se zvýšit hluková zátěž. Někteří obyvatelé se navíc obávají poklesu hodnoty nemovitostí, zatímco jiní vyjadřují obavy z kvality ovzduší.
Úředníci Heathrow slibují zmírňující opatření, ale lidé zůstávají skeptičtí. Místní zastupitelstva a aktivisté proto projekt nadále zpochybňují.
Foto: Jordy Muñoz on Unsplash